Product listing strategies voor meer conversies op Amazon
Verkopen op Amazon kan een lucratieve business zijn. Tenminste, als er ook daadwerkelijk iemand op je product listings klikt. Het aantal verkopen op online marktplaatsen is de afgelopen jaren explosief gestegen en daarmee ook de concurrentie. Jezelf onderscheiden is daarom noodzakelijk. In dit blogartikel deelt Clover Create 7 product listings strategies met je om het aantal conversies vergroten.
1. Gebruik elke sectie van je product listing
Amazon beschikt over een enorme hoeveelheid data over hun eigen website en heeft zijn product listings zo efficiënt mogelijk opgebouwd. Er is dus goed over nagedacht. Een product listing op Amazon is opgebouwd uit secties. Zorg ervoor dat je alle secties invult, zowel de tekstvelden als de velden voor plaatjes. Eén goede afbeelding verhoogt namelijk de CTR. Maar een klant wil een product graag van alle kanten kunnen bekijken. Ook detailfoto’s worden erg gewaardeerd. Dit geeft ze meer zekerheid dat het een deugdelijk product is verhoogt je betrouwbaarheid als merk.
2. Houd product listings eenvoudig en overzichtelijk
Het kan verleidelijk zijn om een zeer gedetailleerde beschrijving van het product te geven en elke feature te bespreken. Maar hele lange lappen tekst, hoe informatief ook, nodigen vaak niet uit om door te lezen. Houd het daarom eenvoudig en overzichtelijk, zodat een potentiële koper snel vindt wat hij zoekt. De tekst die je plaatst moet raak en gericht is op het doen van een aankoop. Zo bevestig je zo snel mogelijk dat jouw product de oplossing voor het probleem van je bezoeker.
3. Vind de juiste zoekwoorden
Voor het vinden van een product op Amazon is er een zoekfunctie beschikbaar. Om veel gevonden te worden is het handig om voor je product listings gebruik te maken van veel gebruikte zoekwoorden. Er zijn op internet veel gratis tools beschikbaar om de juiste zoekwoorden te vinden. Een andere goede tip is om de autosuggestie functie van Amazon te gebruiken. Hiervoor typ je een woord of een gedeelte van een zoekwoord en Amazon voorziet je van suggesties.
4. Breng extra structuur aan met bulletpoints
Wil je veel vertellen in weinig tekst? Dan zijn bulletpoints wat je wilt. Bij het scannen van je product listings op zoek naar bevestiging of antwoorden, springen ze namelijk direct in het oog. Elke bullet kan gebruikt worden om een voordeel of feature van je product aan te stippen. Zo kun je met een aantal steekwoorden of korte zinnen veel over je product vertellen en veel voorkomende klantvragen beantwoorden.
Bezoekers product listings overtuigen
Het benoemen van de voordelen en features in bulletpoints voorziet ze van extra aandacht. Maar door zo nu en dan uit te leggen waarom dit een voordeel is kun je iemand overhalen om ook daadwerkelijk een aankoop te doen. Hiermee geef je een bezoeker de bevestiging dat dit het product is dat zijn probleem oplost.
5. Reviews
Na het doen van een zoekopdracht begint het grote filteren voor de potentiële klant. Hierbij spelen reviews een grote rol. Een hoge waardering die het liefst gebaseerd is op zo veel mogelijk beoordelingen, vergroot het klantvertrouwen. Reviews zijn dan ook van groot belang om de CTR en de het aantal conversies van je product listing een boost te geven. Verzamel daarom zoveel mogelijk positieve reviews. Het liefst met 5 sterren!
Neem zelf het initiatief
Hoewel iedereen dol is op het lezen van reviews, is het plaatsen van reviews nog niet helemaal ingeburgerd. Gelukkig biedt Amazon biedt je de mogelijkheid om je kopers via hun platform te benaderen of ze een review willen plaatsen. Door de link van het gekochte product mee te sturen, verlaag je de drempel en verzamel je meer reviews voor je product listings.
6. Zet een stapje extra
Bij grote concurrentie kan het nodig zijn om een stapje extra te doen. Door je product listing te voorzien van extra content die waardevol is voor een potentiële klant, presenteer je je als een expert. Zo kun je door een infographic te (laten) maken, ingewikkelde of grote hoeveelheden informatie om laten zetten naar een aantrekkelijke afbeelding.
Dit biedt je veel extra mogelijkheden. Met infographics kun je namelijk ingewikkelde datasets, geografische informatie, grote lappen tekst of de werking van een product aanbieden als hapklare brokken informatie. Op deze manier kun je de mogelijke vragen die een potentiële klant heeft snel beantwoorden. Cijfers tonen aan dat je de conversieratio van een product listing hiermee met wel 3-10% kunt laten stijgen.
7. Goede productfoto’s maken het verschil
Wie online iets koopt is hoofdzakelijk aangewezen op de productfoto’s. De praktijk wijst uit, dat dit in 80% van de online aankopen de productfoto’s de doorslag gaven. Door te zorgen voor een betere foto als de standaard fabrieksfoto’s en ook goede detailfoto’s te laten maken, onderscheid je je van de rest.
Conversieratio product listing Amazon verbeteren?
Met de product listing strategies hierboven, kun je zelf aan de slag om het aantal conversies te verhogen. Wil je hier onze hulp bij? Wij zijn dé expert in het optimaliseren van product listings op Amazon. Bel, mail of Whatsapp ons gerust voor een vrijblijvend gesprek.