Afbeeldingen optimaliseren voor Bol & Amazon

Hoofdafbeelding

Dit is de eerste afbeelding die een potentiële klant ziet als hij in de zoekresultaten van Bol.com of Amazon scrollt. De allereerste indruk. ever. Het visitekaartje. Het moment om op te vallen. Investeer in deze eerste indruk. Hoe hoger de click trough rate, hoe meer kans je krijgt op een hogere conversie en hoe hoger je in het koopblok terecht komt.

  • Zorg dat de afbeelding vrijstaand is met een witte achtergrond
  • Voeg 1 USP toe met tekst of 1 icoon
  • Zorg voor een lichte schaduw of spiegeling op de grond
  • Zorg het product zo groot mogelijk afgebeeld is met weinig witruimte
  • Voeg, als het een onderscheid waarde is, accesoires toe in de foto

USP afbeeldingen

Heeft de klant een goede eerste indruk en klikt hij door? Dan is het tijd voor de tweede indruk! In de aanvullende afbeeldingen leert de klant het product beter kennen. Door in de afbeeldingen een compleet beeld te geven van het product worden alle vragen beantwoord. Hierin kunnen afgebeeld worden:

  • De afmetingen
  • Verschillende materialen
  • Diverse functies
  • Alle voordelen
  • De resultaten
  • Aparte onderdelen

Verstandig is om per ‘vraag’ 1 afbeelding te gebruiken en niet te veel informatie in 1 afbeelding te proppen. Doordat er maar enkele seconde naar een afbeelding gekeken wordt moet de informatie duidelijk en behapbaar zijn.

Specificatie / Overzicht afbeeldingen

Wellicht de meeste saaie en praktische afbeelding maar daardoor niet minder belangrijk. Want zoals je kunt lezen in het artikel ‘Minder retouren, meer reviews’ kan het zorgen voor een positieve ervaring en hoge klant tevredenheid als deze informatie overeenkomt met het product.

  • Vermeld alle afmetingen
  • Vermeld alle onderdelen en aantallen
  • Vermeld het gewicht
  • Vermeld eventueel verschillende materialen

Sfeer afbeeldingen

Naast bovengenoemde afbeeldingen wil de klant graag zien hoe het product gebruikt wordt. Daarom zijn sfeerafbeeldingen of stijlfoto’s essentieel.

  • Hoe groot of klein is het in de hand of in huis?
  • Hoe wordt het gebruikt? Is het gemakkelijk of snel?

Bij deze afbeeldingen is een model nodig om het product goed uit te laten komen. Doormiddel van stockfoto’s of stijlfotografie kan dit gedaan worden. Met een klein budget kun je het beste gebruik maken van stockfotografie. Een fotoshoot met model en locatie kan een flinke kostenpost zijn. Onderstaande foto’s zijn een combinatie van fotoshoot en stockfotografie.

Review afbeeldingen

Is jouw product al online en heb je 3 of 4 goede reviews? Gebruik ze! Niks werkt beter om het vertrouwen te winnen van een klant, dan dat je het vertrouwen al hebt gewonnen van een andere klant en dat deze tevreden is!

  • Zet de reviews onder elkaar
  • Met het aantal gegeven sterren
  • Licht 1 review uit
  • Social proof zoals ” XXXX klanten gingen jou voor” werkt ook goed

Verpakkings afbeeldingen

Heb je een eigen verpakking laten ontwerpen? Dan is het extra belangrijk om deze te laten zien op 1 van additionele afbeeldingen. Dit wordt verplicht door Bol.com. Is dit niet het geval is het ook aan te raden, zodat de potentiële klant weet wat hij kan verwachten.Het is dan ook handig om naast de verpakking de inhoud te tonen met alle onderdelen uit elkaar:

  • Montage onderdelen zoals schroeven
  • Handleiding eventueel met talen vermelding
  • Product ingeklapt of opgevouwen zoals in verpakking
  • Aantallen per onderdeel kunnen vermeld worden
  • Adapters, draagtassen, accessoires altijd afbeelden

Als deze afbeelding volledig is, vermindert het de kans op retouren. Omdat het duidelijk is wat ze kunnen verwachten voor de gevraagde prijs.

Scroll naar boven