Geweldig nieuws natuurlijk voor alle online verkopers op deze marketplaces, maar in dezelfde periode nam ook de concurrentie exponentieel toe: door directe verkoop van platforms zelf, maar ook door een forse toename van het aantal verkopers. In deze blog een beschrijving van de bekendste Nederlandse marktplaatsen.
#1 Marktplaats
In Nederland zijn we inmiddels al 30 jaar bekend met het fenomeen Marktplaats. Ontstaan als een online platform waar bij verkopers hun tweedehands spullen kunnen verkopen via internet. Door de jaren heen is er veel veranderd, het is ook een handelsplatform geworden voor bedrijven en er worden ook veel diensten aangeboden. Ook door particulieren worden er partijen en nieuwe producten aangeboden. Door zijn geschiedenis is over het algemeen de content amateuristisch en kun je zien dat er weinig tijd besteed wordt aan het schrijven van de teksten en het maken foto’s van het te verkopen artikel. Het is dus makkelijk om op te vallen op deze marktplaats door iets meer tijd en aandacht te besteden aan de productafbeeldingen en teksten aangezien de concurrentie dat vaak niet doet.
#2 Bol.com
Als je voor 1990 geboren bent weet je het misschien nog wel, de lancering van online boekwinkel Bol.com. Met als opvallende mascotte het ronde mannetje Billie. Nadat ze succesvol waren met boeken, kwamen er ook nog cd’s en videobanden bij. Later werd dit uitgebreid met kleine elektronica, spelletjes, tuinbenodigdheden, sieraden en tweedehands goederen. Inmiddels zijn er meer dan 20 product categorieën. Daarnaast helpt Bol.com ook duizenden ondernemers om via de winkel zakelijk online te verkopen.
Doordat Bol.com al vroeg veel eigen producten en A-merken aangeboden heeft, lag de lat hoog om goede content te gebruiken. Bol.com heeft het budget en de kennis om de producten succesvol te lanceren en maken het andere verkopers lastiger om op te vallen. Succesvol zakelijk verkopen op Bol.com? Zorg voor opvallende productafbeeldingen met infographics!
#3 Amazon
De Amerikaanse E-commerce gigant was altijd iets van ver weg, maar sinds 2020 is daar verandering in gekomen. Want na het uitbreiden naar 14 andere landen was nu Nederland aan de beurt. Net zoals Bol.com is Amazon gestart met de verkoop van boeken. De oprichter Jeff Bezos begon met deze verkoop vanuit zijn garage. Een grappige anekdote is dat de servers die het bedrijf gebruikte, zoveel stroom vereisten dat Bezos en zijn vrouw geen föhn of stofzuiger in huis konden gebruiken zonder een zekering door te blazen. Daar hoeft Jeff Bezos – op dit moment de rijkste man op aarde – zich geen zorgen meer om te maken.
De content op Amazon is erg amerikaans en daar wordt op ingespeeld vanuit de leveranciers uit China. Die daar hun eigen beeld bij hebben en soms tenenkrommende afbeeldingen maken. Veel verkopers nemen deze content over als zijn hun producten gaan aanbieden op Amazon. Het kan dus zo zijn dat er meerdere aanbieders dezelfde afbeeldingen hebben bij hetzelfde product. Ook wordt er veel gekeken naar de concurrentie en veel gekopieerd. Dat is op zich niet erg, maar origineel is het natuurlijk niet. Veel opvallender en onderscheidender ben je met productafbeeldingen of infographics die op maat gemaakt zijn.
Producten
Veel goederen kunnen aangeboden worden op de marketplaces. Om succesvol te zijn is het de kunst om een product te vinden waar weinig aanbod voor is en veel vraag naar. Als dit product gevonden is, wordt vaak de content gebruikt van de leverancier op AliBaba. Maar deze afbeeldingen zijn niet onderscheidend en vaak gericht op de verkoper in plaats van de koper.
Afbeeldingen
Door platforms zoals Bol.com en Amazon waar de kwaliteit van de content hoog ligt, is het belangrijk geworden om opvallende en unieke productafbeeldingen te creëren. Professionele listing images kunnen zorgen voor een verhoging van de conversie. Dat dwingt veel marketplace verkopers om aan de slag te gaan met Photoshop en Canva. Of om grafisch ontwerp diensten af te nemen bij freelancers. Er zijn in Nederland genoeg grafisch ontwerpers, maar met de specifieke kennis voor marketplaces, dat zijn er niet zo veel.
Vaak worden deze via een platform als Fiverr of Boloo gevonden en ingehuurd om een grafisch ontwerp te maken voor de productafbeeldingen of infographics. Nadeel van Fiverr is dat er veel buitenlandse designers op zitten en waardoor de communicatie soms te wensen over laat. Daarnaast zijn de designers drukbezet en kun je soms in de wachtrij aansluiten. Bij Boloo zitten grafisch ontwerpers die brede ervaring hebben, de prijzen zijn laag, de kwaliteit wisselend. Door dat veel vormgevers dit ‘erbij’ doen moet je voor teksten, fotografie en optimalisatie verschillende bureau’s of personen in de arm moet nemen. Bij Clover nemen we alles uit handen zodat jij je kan richten op jouw Marketplace Account!