Een beeld zegt meer dan 1000 woorden: niet voor niets is het een veel gebruikte uitspraak. Een iPad heeft de vorm van een A4, afgeronde hoeken, is zwart, glanzend, met een rand, een knop in het midden aan de onderkant van het kader. De knop heeft precies de juiste grootte om je vinger erop te leggen. Dit zijn dan geen 1000 woorden, maar met één afbeelding is deze hele beschrijving overbodig… Dat komt door het beeld of liever gezegd; de fotografie.
Er zijn ontzettend veel soorten fotografie: trouwfotografie, architectuurfotografie, bedrijfsfotografie, concertfotografie, persfotografie, sportfotografie etc. Allemaal zijn het specialisaties waar bepaalde materialen, technieken en kennis bij komen kijken.
E-commerce
Er zijn veel verschillende manier om een product op de foto te zetten. Voor e-commerce en webshops wordt er vaak gebruik gemaakt van packshots. Dat zijn zo’n 4 tot 8 foto’s waarbij een aantal zijden van het product gefotografeerd worden.
Een verschil voor marketplaces als Bol.com & Amazon is dat de concurrentie groot is op één product. Het moet duidelijk weergegeven worden waarom jouw product anders is dan de concurrent. Dit kan gedaan worden door details en materialen te fotograferen en duidelijk in beeld te brengen. Dan is in één oogopslag duidelijk wat de verschillen zijn voor de potentiële klant. Deze foto’s zijn vaak ingezoomd genomen en noemen we een close-up. Aanvullend wordt gebruik gemaakt van stockfotografie en/of sfeerfotografie ter ondersteuning.
1. Productfotografie
Het fotograferen van een product wordt vaak in een studio gedaan. Hier kunnen de juiste omstandigheden gecreëerd worden om het product zo goed mogelijk vast te leggen. Vooral de belichting is hierbij belangrijk. Een witte achtergrond is vrijwel altijd aanwezig voor het vrijstaand maken van de producten, zodat ze gemakkelijk in een grafisch ontwerp gebruikt kunnen worden. Als het product vrijstaand staat, kan het een andere kleur achtergrond krijgen of gebruikt worden in Photoshop om een nieuw beeld te creëren.
2. Stockfotografie
De Engelse term ‘stock’ verwijst naar voorraad en dat is eigenlijk wat het is: fotografie uit voorraad. Het is een database met foto’s die verkocht worden met een licentie voor het gebruik. Bekende databases zijn Shutterstock, GettyImages, 123RF en iStock. De kwaliteit van de foto’s is goed en ze worden in verschillende afmetingen en resoluties aangeboden. Daardoor zijn ze erg geschikt voor drukwerk, van grote banner tot A5 flyer. Door de krachtige zoekfuncties in deze fotobanken is het gebruik voor online toepassingen erg gemakkelijk. Zo kun je aangeven of er mensen in de afbeeldingen voor moeten komen, of het een man, vrouw, of kind moet zijn. Daardoor kun je voor marketplaces goed afbeeldingen vinden van de juiste doelgroep. Dit wordt dan ook veelvuldig gedaan en dan kom je gelijk uit bij het nadeel van stockfotografie. Het is voor iedereen toegankelijk en bruikbaar en daardoor niet uniek of authentiek.
Er zijn ook gratis mogelijkheden zoals Pexels, Unsplash en Pixabay, maar de kwaliteit van deze afbeeldingen zijn wisselend, het aanbod is klein en de zoekfunctie slecht. Voor gebruik op marketplaces zijn deze afbeeldingen minder geschikt. Alleen al omdat het nog meer tijd kost om de juiste afbeelding te vinden en niet altijd duidelijk is met welke licentie deze gebruikt mag worden.
3. Sfeer fotografie
De ultieme manier om jouw product aantrekkelijk te presenteren, is als de potentiële klant het product in gebruik ziet. Daarbij zijn alle elementen om het product heen erg belangrijk: het model, de locatie, de styling, de handeling en het kleurpalet. Als de sfeer goed uitgevoerd wordt, draagt het bij aan de merkbeleving van het product. Het is dé manier om op te vallen tussen de samengestelde beelden die gemaakt zijn met stockfotografie. Omdat het eigen, uniek, one-of-a-kind is en afgestemd op de merkuitstraling.
Een lifestyle shoot is behoorlijk bewerkelijk. Er moet 1 of 2 modellen ingehuurd worden, een geschikt locatie gevonden worden, betaald of onbetaald. Daarnaast heb je soms nog extra props of aankleding nodig passend bij de shoot. De dagprijs van een fotograaf moet meegerekend worden, de nabewerking en aankoop van de foto’s. Om alles te regelen worden vaak projectmanagement kosten in rekening gebracht. Houd rekening met een investering van minimaal €2000,-.
De afbeeldingen die je bij ons online ziet met model, zijn foto’s die aangeleverd zijn door onze opdrachtgevers. Veelal zijn deze foto’s in het buitenland gefotografeerd omdat daar de uurtarieven lager liggen. Mocht je een shoot willen doen met modellen kun je dit het beste zelf regelen, dan kan je beter aansturen op het eindresultaat en houd je zelf de kosten in de hand.