Verdien Meer Op Bol & Amazon Met Marketplace Design

Mijn naam is Kumari van Klaveren, ik ben 34 jaar en inmiddels al 15 jaar werkzaam in de creatieve branche. Ik heb heel veel verschillende disciplines gedaan van grafisch ontwerp, interieur, etaleren, styling. Dingen die ik ontzettend leuk vind om te doen en het mooie is in marketplace design daar komt alles in samen. Ik ben hier inmiddels 2 jaar in gespecialiseerd en het is een relatief nieuw vakgebied en er is nog weinig over te vinden. Daarom heb ik gekozen om mijn kennis te delen voor alle marketplace sellers en dan kunnen jullie ermee aan de slag om hiermee de conversie te verhogen.

Wat is Marketplace Design

Misschien is het goed om eerst wat meer te vertellen over marketplace design. Het is zoals ik al aangaf een nieuw vakgebied overgewaaid uit Amerika, waar Amazon heel groot is. Hier in Nederland kennen we denk ik wel listing design het vormgeven van listing images of productafbeeldingen. Marketplace design is iets breder, op Amazon heb je ook de mogelijkheid om een storefront te bouwen, een soort winkel. Je kunt daar ook nog branded content dus echt merk content toevoegen aan je product: A+ content. Uit onderzoek is gebleken dat het toevoegen van deze brand content A+ content dat die de conversie doet verhogen van 3 tot wel 10 procent. Zeker de moeite dus om als marketplace seller daar gebruik van te maken. Marketplace design is dus eigenlijk heel breed Storefronts, A+ content, listing images alles om grafisch ontwerp voor marketplaces succesvol te maken.

Unique Selling Points

Voor een ontwerp komen eigenlijk al heel veel verschillende dingen samen: kleuren, vormen, lettertypes en dergelijke en in marketplace design is het natuurlijk de bedoeling dat je de goede punten van je product uit gaan lichten: de USP’s de Unique Selling Points, de punten waarin jij je onderscheidt van de concurrentie.

Het is misschien goed om te realiseren dat alles wat gemaakt is dat dat ontworpen is. Of we het nou hebben over een iPhone op stoel of een deurklink, het maakt eigenlijk niet uit. Alles is vormgegeven, er zijn altijd keuzes gemaakt om tot een bepaald ontwerp te komen. Dat kan zijn omdat het er mooi uitziet, omdat het functioneel is of misschien is de prijs leidend. Al deze keuzes zijn eigenlijk Unique Selling Points voor een product. Je kunt daardoor dus kiezen: dit punt is echt anders als bij de concurrent en dat kan ik dus goed gaan uitlichten in een product afbeelding.

Branded Content

Zoals ik al aangaf is marketplace design wat breder dan alleen listing design onder andere omdat A+ content erbij zit. A+ content is content die meer merk gericht is: brand content en dat brand is eigenlijk heel belangrijk omdat je met een merk, met een brand, vertrouwen kan creëren. Er zijn natuurlijk hele goede voorbeelden van sterke brand’s. Wat denk je van een Lego of een Bol.com zelf. De huisstijl, logo, lettertypes: alles is heel herkenbaar. Coca Cola is natuurlijk ook een heel belangrijk voorbeeld. Eigenlijk wat deze merken doen is dat ze heel consistent zijn en heel uniform. Altijd hetzelfde, er is een bepaalde Lego kleur geel en Lego kleur rood en de lettertypes die gebruikt worden zijn altijd hetzelfde. Eigenlijk door die stabiliteit creëer je een bepaald vertrouwen dat is ook wat je mee wilt geven als een potentiële klant naar jouw product aan het kijken is. Dat ze denken: dit ziet er goed en verzorgd uit, hier is gekozen om te investeren in design.

Opvallen door design

Het is ook goed om je te realiseren dat veel van de producten die wij kopen aangekocht worden op basis van design. Vroeger had je gewoon Windows en Apple, gewoon de desktop, Apple viel natuurlijk op door het design. Het was anders, het was mooi, het was sophisticated. Er was gewoon heel erg over nagedacht. Iedereen ziet ook wel het verschil tussen Skoda en Porsche. Dat gaat om design, de voorkeur ligt waarschijnlijk bij Porsche, omdat deze zo ontzettend mooi vormgegeven is. Dit zijn wat voorbeelden waarbij geld vooral een rol spelen. Maar als je het kleiner trekt, bij een goedkoper artikel zoals sokken: ik denk dat echt een goed voorbeeld hiervan is de Happy Socks. Waarom koop je die Happy Socks, toch op basis van de leuke prints, het leuke design, een mooie verpakking. Daar is echt gekozen om te investeren in design.

Uitdaging

In het ontwerpproces voor productafbeeldingen moeten heel veel elementen samenkomen. Unique Selling Points van een product, de kleuren, vormen, typografie en fotografie, stijl en sfeer. Echt wel heel veel, het kan best een puzzel zijn om als grafisch ontwerper of misschien gewoon als seller, als je in Canva of Photoshop bezig gaat, om al die elementen samen te laten komen. Het is echt een uitdaging en daarmee is het ook echt een vakgebied. Je hebt bepaalde skills nodig omdat samen te laten komen. Ook een beetje marketing – communicatie achtergrond is handig. Dat is ook de reden dat ik me hierin ben gaan specialiseren, alle kennis en ervaring die ik heb opgedaan komt gewoon hierin samen.

Communicatie

Elke grafisch ontwerper is bezig met het creëren van pakkend beeld. Of dat nou een poster, verpakking of flyer is. Iedereen wil dat de klant gegrepen wordt door het beeld. Vaak gaat daar een marketing communicatie vraagstuk aan vooraf. Wat is de doelgroep, wat wil je uitstralen, wat is het doel? Al deze vragen kun je beantwoorden en meenemen om tot een sterker ontwerp te komen.

People remember only 20% f what they read… but 80% of what they see

Een afbeelding pakt veel meer je aandacht, dan dat je alles doorgaat zitten lezen. Daarom zijn listing images ontzettend belangrijk voor je conversie. Vooral die eerste main image. Als die jouw aandacht trekt, als die er professioneel uitziet, als die goed belicht is, dat goed uit de verf komt. Dan heb je gewoon kans dat de doorklikratio, de Click Trough Rate, gewoon hoger is en dat je ook meer kans hebt op een hogere positie in het koopblok.

Positief beïnvloeden

Een handleiding, design van product, maar ook een poster, een advertentie: het zijn allemaal manieren waarop jij de klant positief kan beïnvloeden. Waarbij je eigenlijk emotie probeert los te krijgen bij een klant. Daarom is het eigenlijk in alle fases van jouw merk of van je product, goed om de investeren in design. Gewoon om onderscheiden te zijn, om op te vallen. Als jij dat wel doet en de concurrentie doet dat niet dan heb je toch de kans dat jij het vertrouwen wint van de klant. Omdat jij daarin geïnvesteerd heb. Ik ben van mening: investeren in design verdiend zich altijd terug!

Scroll naar boven