De 3 Voordelen van Zakelijk Verkopen op Bol.com

Als grafisch ontwerp bureau wordt er nog regelmatig gevraagd of we een webshop kunnen bouwen of een tool weten waarmee je dit het beste kunt doen. Mijn antwoord is al snel; doe het niet. Waar het 10 jaar geleden nog best interessant kon zijn om een webshop te bouwen is tegenwoordig de concurrentie van marketplaces als Bol.com, Amazon, Blokker, marktplaats en Ebay zo ontzettend sterk dat het eigenlijk weinig nut heeft.

In deze bedrijven gaan gigantische marketingbudgetten om en de vindbaarheid in Google is ontzettend goed. Daar kun je als (beginnende) webshop eigenlijk niet tegen op. Mijn advies is dan ook, het geld wat je in een webshop wilt steken, steek het in de verkoop op Bol.com. Hier zijn 3 voordelen van het zakelijk verkopen op Bol.com:

Voordeel #1 Aantal bezoekers

De winkel heeft 13 miljoen actieve klanten in Nederland en België en een assortiment van ruim 34 miljoen artikelen. Bol.com behoort tot de populairste winkels van Nederland en België. De samenwerking met het partnerprogramma werpt z’n vruchten af, met maar liefst meer dan 47.000 verkooppartners. De virtuele Bol.com winkel wordt 129 miljoen keer per maand bezocht! (bron Bol.com)Ik denk dat deze cijfers voor zichzelf spreken en dat het duidelijk is hoe groot het platform is en hoeveel er maandelijks gebruikt van wordt gemaakt. het is ook zo dat veel van de zoekopdrachten niet meer in Google ingevoerd worden maar dat mensen als ze iets zoeken direct naar Bol.com gaan en en hun zoekopdracht geven. Als jouw product niet via Bol.com verkrijgbaar is, loop je deze klanten sowieso al mis.

Voordeel #2 Marketing budget

Door de overname een aantal jaren geleden door Ahold Delhaize, het moederbedrijf van Albert Heijn, heeft Bol.com nog meer financiële middelen gekregen om zichtbaarheid te creëren door opvallende marketing campagnes. Op Tv, radio, krant, vaktijdschriften, online advertising. De merkbeleving van Bol.com is zo sterk dat uit onderzoek gebleken is dat het 1 van de sterkste retailmerken van Nederland is.

Je kunt niet meer om Bol.com heen. En alle promotie die zij voor zichzelf doen is eigenlijk ook promotie voor jou als je verkooppartner bent. Je hoeft ook geen geld of tijd te stoppen in SEO of SEA. Want als jouw product verkocht wordt vanuit het verkooppartner platform, zijn deze helemaal geoptimaliseerd voor de zoekmachines. Makkelijk en goedkoop eigenlijk!

Voordeel #3 Groeipotentie

De e-commerce markt is in een enorme stroomversnelling geraakt en daar lijkt in het eerste half jaar van 2021 nog geen einde aan te komen. De totale online consumentenbestedingen stegen in het tweede kwartaal met 11% naar € 7,1 miljard en in het eerste half jaar in totaal met 19% naar € 14,8 miljard. Voor het eerst gebruiken de meeste shoppers de smartphone als device. Van de online kopers heeft  58% ten minste één aankoop via de smartphone gedaan. In dezelfde periode vorig jaar was dit nog 47%. (bron: thuiswinkelmonitor)De omzet van bol.com groeit jaarlijks tussen de 20 en 30 procent. In Nederland is de E-commerce markt best wel volwassen te noemen. Maar de rek is er zeker nog niet uit. De verwachtingen zijn, nu na corona, dat mensen steeds meer online aankopen zullen doen omdat ze ervaren hebben hoe makkelijk en efficiënt dit kan zijn.

Dat komt onder andere omdat levertijden steeds korter geworden zijn. Veel verkopers maken gebruik van Logistiek Via Bol.com. Daardoor wordt de order rechtstreeks verstuurd uit het magazijn van Bol.com. Door de gunstige levertijden van verkopers schiet ook de Click Trough Rate en de conversie omhoog. het is dus zeker het overwegen waard om dit via Bol.com of een ander logistieke partner uit te besteden.Zorg dat je toegang krijgt tot de kennis voor het verkopen op Bol.com of Amazon. Want dit is een vak apart. Het is dan ook verstandig om een betaalde cursus te volgen. Deze investering haal je er gemakkelijk uit en scheelt een heleboel tijd, problemen en (kostbare) fouten.

Scroll naar boven