Zo Ontwerpen Wij Converterende Product Afbeeldingen

Briefing

Stap 1 is de briefing. Deze wordt eigenlijk altijd digitaal naar ons doorgestuurd. Ik heb eigenlijk een lijstje waarbij de opdrachtgevers heel duidelijk in kunnen vullen wat de wensen zijn. Hierin kunnen ze aangeven wat de USP’s zijn van een product, de doelgroep, de functionaliteiten, de afmetingen, gewicht, kwaliteit. Gewoon een aantal belangrijke dingen om te weten voordat je aan de slag gaat. Wat ze ook kunnen laten weten is wat voor stijl ze bijvoorbeeld graag willen. Willen ze het modern, willen ze het warm, willen ze het kleurrijk. Dat zijn allemaal dingen die je mee kan nemen in een ontwerp.

Huisstijl

Wat ook heel belangrijk is, is al een bestaande huisstijl. Want als die er is, dan is natuurlijk belangrijk dat je daar op door gaat borduren en niet met iets heel anders gaat komen. Soms zie ik wel dat bijvoorbeeld het logo of de huisstijl, nog niet helemaal daar is waar het zou moeten zijn om heel succesvol te worden. Dan pak ik eigenlijk één of twee elementen er uit waar ik op door kan borduren. Dus bijvoorbeeld kleur is daarin best wel leidend. Dat doe ik ook wel omdat ik vind dat het wel herkenbaar moet zijn. Maar soms is het lettertype bijvoorbeeld niet zo mooi of een beetje gedateerd, terwijl de klant aangeeft ik wil een moderne uitstraling. Daarin ga ik altijd wel zoeken hoe kunnen we product zo goed mogelijk uit laten komen, met een mooie uitstraling en de bestaande huisstijl gebruiken daarin.

Eerste Opzet

Na de briefing ga ik aan de slag met het eerste opzet. Soms krijg ik foto’s van de opdrachtgever. In dit geval was dat niet zo bij deze Pizza oven en mocht ik de fotografie gaan verzorgen. Dat betekent dat ik altijd een shotlist ga maken. Er zijn denk ik wat verschillende manieren waar op je shotlist kan doen. Ik heb ook al verschillende manieren geprobeerd en wat voor mij eigenlijk het beste werk is dat ik vooraf al de afbeeldingen eigenlijk ga maken. Dus dat ik al een grove opzet maak van de listing.

Shotlist

Daardoor weet ik ook precies wat voor foto’s ik nodig heb. In wat voor hoek of een close-up, welke onderdelen. Dus wat ik eigenlijk dan gaat doen is een hele grove opzet maken van de listing. De hoofdafbeelding als eerste, de verpakking en al onderdelen als laatste. Dan de USP’s, eigenlijk de belangrijkste even er uithalen. Die worden wat groter uitgelicht, de doelgroep. Zo ga ik een listing samenstellen. Eigenlijk al heel stuk design ook oppakken en dan maak ik een hele grove eerste opzet. Die laat ik niet zien aan mijn opdrachtgever dat is puur een soort shotlist voor mij en voor de fotograaf. Ik print gewoon mijn grove opzet uit en ik neem hem mee naar de productfotograaf. Die weet dan precies van dat product moet zo op de foto gezet worden, vanaf die hoek, ik heb die belichting nodig. Er moet nog een hand bij, er moet een accessoire bij. Hij weet dan eigenlijk precies wat er verwacht gaat worden en dit werkt eigenlijk altijd heel erg goed.

Fotografie

Vervolgens ga ik dus naar de fotograaf in de studio. Hij zorgt ervoor dat alle materialen aanwezig zijn om een mooie foto te maken. Ik ben er eigenlijk altijd bij omdat ik het belangrijk vind om ervan te leren, om te kijken hoe de fotograaf dat aanpakt. Soms heeft hij een bepaald idee van een perspectief en dan heb ik toch iets anders toch nog voor ogen. Ondanks dat mijn shotlist heel duidelijk is. Of is het lastig, dan kun je daar gewoon op aansturen en daardoor kan ik eigenlijk de kwaliteit waarborgen voor mijn opdrachtgever en dat vind ik ontzettend belangrijk.

Nabewerking

Na de fotograaf komt de fotobewerking. Eerst deed de fotograaf dat voor mij, maar ik ben er uiteindelijk achter gekomen, hij stuurt mij een hele hoop materiaal door en ik maak eigenlijk zelf gewoon een selectie van de foto’s die ik het beste vind. Als je handig bent met Photoshop heb je ze vrij snel even vrijstaand gemaakt. Die foto’s gebruik ik dan weer in de listing, in die grove opzet. Ik ga die foto’s er eigenlijk allemaal in laden, vrijstaand. Dan ga ik echt het mooi maken eigenlijk, dus de schaduwen aanbrengen, de kleuren nog beter, dieper maken, verloop toevoegen, reflecties. De icoontjes heb ik vaak nog niet altijd staan die ga allemaal uitwerken en tekenen. Dan ga echt het ontwerp verder afgerond worden. Dat kost nog best wel wat tijd. Als het uiteindelijk helemaal klaar is, dan is het eerste voorstel gereed en gaat ook naar de klant.

Feedback

Wij maken gebruik van Google Drive om feedback te geven op de afbeeldingen. Dit vinden we ontzettend fijn werken. Omdat je eigenlijk het product op de Drive zet als pdf en de opdrachtgever kan heel gericht aangeven wat aanpassingen moeten worden. Sommige opdrachtgevers die die hebben heel veel aan te merken en dat is oké. Sommigen hebben weinig aan te merken dat is ook oké. Het gaat gewoon om, dat alles naar wens is dus dat het resultaat aansluit bij de wensen. Zo’n eerste voorstel is altijd een startpunt zeg ik. Ik heb mijn ideeën over hoe het eruit moet zien, wat optimaal is, de opdrachtgever heeft dat vaak ook. Er is geen – denk ik – goed of slecht. Er zijn alleen bepaalde visies daarop. Ik vind het gewoon heel fijn als ik ervoor kan zorgen dat de opdrachtgever, zoals die het in zijn hoofd heeft, waarvan hij denkt dat dat het beste gaat werken, dat we dat goed kunnen doen in de afbeeldingen.

Oplevering

Na één of twee correctierondes zijn we vaak al bij het eindresultaat. Dan worden de puntjes op de i gezet. Vaak wordt stock fotografie als laatste aangeschaft. Want stel dat de opdrachtgever het toch niet helemaal naar wens is, en ik heb net alles aanschaft en gephotoshopt, en hij zegt ik wil het toch niet hebben, dan is dat best wel veel werk voor niks. Dus dat gaat eigenlijk altijd in de laatste ronde. Dan wordt het helemaal geperfectioneerd en puntjes op de i gezet. Voor Bol.com zetten we altijd pixels in de hoeken zodat de afbeelding niet gecropt kan worden. Dan zorg je gewoon dat alles er helemaal goed uitziet. Als eindresultaat krijgt de opdrachtgever het in jpeg aangeleverd zodat ze gelijk online kunnen.

Scroll naar boven