lifestylephoto_content_clover-01

Lifestyle foto's voor marketplaces: the must-do's!

Voor Marketplace Design komen veel disciplines samen waar je wel een beetje gevoel voor moet hebben. Een belangrijke daarvan is stijl & sfeer. Potentiële klanten zijn hier ontzettend gevoelig voor en vrouwen nog meer dan mannen! Doe hier dus je voordeel mee en zorg dat je een passende stijl en sfeer neer zet bij je product en merk. De stijlfoto’s of op z’n engels lifestyle foto’s zijn hier uitermate geschikt voor!

Social Media als inspiratie

Dat interieur, stijl en sfeer populair is, is af te zien aan het succes van programma’s als VTwonen, verbouwen of verhuizen, de Grote Verbouwing etc. Het social media kanaal Instagram staat vol met accounts van (zelfbenoemde) stylisten. Is je huis toe aan een metamorfose, ga je een nieuwe woning betrekken of je huidige interieur opknappen? Dan neem je al snel een kijkje op Pinterest om, je te vergapen aan alle mooie interieur plaatjes. Kortom: meer dan ooit zijn we bezig met de aankleding van onze woonomgeving en doen we online inspiratie op.

Keuzes maken

Met een juiste blik kun je een interieur ‘lezen’. Aan de kleuren die gebruikt worden, de stijl van meubels, wat voor accessoires er gekozen worden en welke persoonlijke spullen terug te vinden zijn. Met dit idee kun je ook set dressing doen voor een fotoshoot. Door zorgvuldig keuzes te maken kun je het beeld creëren waar de klant enthousiast van kan worden. Kies je voor een modern interieur, omdat dit past bij het product en de doelgroep of juist voor een natuurlijke omgeving. Wat je kiest heeft invloed op het beeld dat je creëert bij het product en het merk.

De juiste balans

Sommige interieurs zijn te vol, doordat er te veel rommel zichtbaar is. Andere interieurs zijn te leeg waardoor het ongezellig oogt en kil overkomt. De kunst is om de juiste balans hierin te vinden. Bij een styleshoot is die balans ook belangrijk. Je wilt graag een aangekleed beeld geven van het product in gebruik, in de juiste omgeving, maar te veel aankleding kan afleiden van het product. En dat is natuurlijk ook niet de bedoeling. Over het algemeen ‘Less Is More’. Naast accessoires is het ook goed om rekening te houden met de vloer, wanden en lichtval. Deze zijn van invloed voor het beeld, een donkere houten vloer geeft een andere impressie als een grijze tegel of een gietvloer. Houd in je achterhoofd altijd het merk in gedachten bij het maken van een stijlfoto voor het product. Zodat als je meerdere producten heb, alles in één lijn is en er niet veel verschil tussen zit. Ook dit zorgt weer voor een duidelijke merkidentiteit en herkenbaarheid.

Fotoshoot met model

 

Om te kunnen zorgen dat de potentiële klant zich goed kan identificeren met het product is, het belangrijk om een model te gebruiken die behoort tot de doelgroep. Het ligt voor de hand, maar wat die doelgroep is kan heel specifiek zijn of juist heel breed. Bij een borstkolf is het overduidelijk dat het een vrouw met baby is, maar bij een ballonnenset zijn er meerdere doelgroepen mogelijk. Om deze allemaal te fotograferen is ontzettend arbeidsintensief. In dat geval wordt er vaak gekozen voor stockfotografie in combinatie met Photoshop. Door de krachtige zoekfuncties op een betaald platform, kun je eenvoudig de doelgroep selecteren die je voor ogen hebt.

Bij het kiezen van een model dat past bij de doelgroep zorg je voor directe herkenning, waardoor er vertrouwen gewekt wordt. Voor een beeld dat je aandacht trekt kun je ervoor kiezen om een beweging of activiteit in beeld te brengen. Hierdoor komt er dynamiek in de foto’s en houd je langer de aandacht vast van de kijker.

Stijlfoto Photoshop

Tja, wij als graphic designers voor marketplaces Bol.com en Amazon Photoshoppen heel wat af. Het is de snelste manier om beeld te creëren waarin potentiële klanten zich kunnen herkennen.

Het zoek werk naar de juiste foto en het passend maken van het product binnen een foto kan soms een hele uitdaging zijn. Door het maken van 500+ afbeeldingen hebben we hier veel ervaring mee.

Download de whitepaper 'Verkopen op Bol & Amazon: De 5 tips voor krachtige infographics'

Maak jij productafbeeldingen en infographics in Canva of Photoshop? En weet je soms niet waar je moet beginnen? Dan is deze whitepaper iets voor jou!

Van harte welkom op de website van Clover! U weet dat ze er zijn: cookies. Wij hebben de cookies van Google Analytics volledig geanonimiseerd en daarom mogen wij die plaatsen zonder toestemming. Wilt u de beste website ervaring? Klik dan even op ‘Accepteren’ of bekijk onze privacy-instellingen wanneer u meer info wenst!