Minder retouren, meer reviews

Ben jij verkoper op Bol.com en Amazon? En wil je graag minder retouren en meer reviews? Ik vertel je graag meer over hoe je dit voor elkaar kunt krijgen door goede productafbeeldingen.

 

De klant is enthousiast

Als verkoper schrijf je wervelende teksten, hier en daar dik je het een beetje aan, om jouw potentiële klanten te overtuigen dat hij bij jou moet zijn, dat je jouw product moet hebben.

 

De klant heeft een verwachting

En dan is het zover.. De potentiële klant is overgaan tot aankoop en heeft jouw product besteld: hij zit klaar om het product in ontvangst te nemen.

En dan begint het eigenlijk pas, de klant zit in spanning af te wachten totdat de postbezorger, pakketbezorger, voor de deur komt te staan om het pakketje bij hem kom te bezorgen. In spanning zit de klant te wachten en pakt het uit. En dan valt het tegen.. Het is niet hetgeen wat hij verwacht had..

 

De klant is teleurgesteld

De kleur matcht niet met hetgeen wat hij ontvangen heeft, de afmeting valt ook een beetje tegen, het is wat kleiner dan hij dacht en ook de kwaliteit was niet helemaal zoals hij voorgesteld had. Een teleurstelling voor de klant en waarschijnlijk gaat het product retour en schrijft hij een slechte review. Dit alles had voorkomen kunnen worden.

 

De klant stuurt het retour

Als je regelmatig retouren krijgt, dan kost het tijd, geld en energie. Dat is gewoon zonde. Het regelmatig retouren hebben is gewoon een kostenpost. Omzet is leuk, maar resultaat is belangrijker. Dus als je die kosten op een eenvoudige manier kan drukken moet je dit gewoon zeker doen. Ik wil je gaan vertellen hoe je dit kunt doen door je product afbeeldingen te optimaliseren.

 

Kleur moet matchen

In het genoemde voorbeeld had ik het dus over dat de kleur tegenvalt. Nou zelf heb ik toevallig onlangs nog gehad toen ik voor mijn kleine een leuke winterjas online ging shoppen. Ik dacht echt dat deze okergeel was, maar toen die binnenkwam was die bruin Het was gewoon niet de kleur die ik voor ogen had, het viel gewoon echt tegen. Ik dacht alleen maar waarom hebben ze die kleuren niet goed gematcht. Dit is natuurlijk iets wat je eenvoudig zelf kunt doen door de kleuren aan te passen aan het product. Zorg dat het overeenkomt, dit zorgt voor minder retouren.

 

Afmetingen vermelden

Met kleding heb je het al snel dat iets te groot of te klein is, maar met anderen spullen kan het ook gewoon het geval zijn. Als je iets koopt en je denkt: dat is zo groot, zo’n groot stuk speelgoed, of een ander voorwerp. Ik noem even speelgoed omdat ik dat ook weleens gehad heb. Dat je denkt ik koop een heel groot keukentje voor de kleine en het is uiteindelijk bijna een miniatuur dan denk je, als daar de afmeting bij had gestaan dan had ik dit gewoon goed geweten.

 

Kwaliteit zichtbaar maken

Soms heb je ook wel eens dat de kwaliteit tegen valt, dit is soms wat moeilijker omdat in een productafbeelding te verwerken. Maar het kan zeker wel. Gewicht is vaak wel iets, wat iets kan zeggen over de kwaliteit. Dus vermeld dat altijd in een afbeelding. Ook kun je aangeven wat de materialen zijn. Dus leder of kunstleder, kunstleder moet ik dat echt vermelden, dat is geen echt leder. Maar soms kan het juist een voordeel zijn omdat het gewoon makkelijk te onderhouden is en gewoon wel wat kan hebben. Dus probeer ook die materialen duidelijk te omschrijven.

 

Verpakkingsinhoud afbeelden

Wat ook belangrijke afbeelding kan zijn is de verpakkingsinhoud. Vaak ontvang je niet alleen het product zelf, maar zitten er een aantal dingen bij. Het is een afbeelding die je natuurlijk vaak ziet online en hij is ook zeker heel belangrijk is. Gewoon het product met de verpakkingsinhoud, de doos met alles wat daarbij zit: handleiding, losse onderdelen, product, zelfs adapters. Stal het allemaal uit, zet het op de foto. Hiermee weet de klant heel duidelijk wat hij voor het geld kan verwachten.

Als de verwachting overeenkomt met het product, heb je een tevreden klant en de tevreden klant wil graag een goede review voor je schrijven. Dus door het optimaliseren van je product afbeeldingen, krijg je meer positieve reviews en minder retouren.

 

Kosten bersparen

De conversie verhogen is een kant, maar het drukken van je kosten is natuurlijk minst zo belangrijk. Als je dat op deze manier kan doen, door het optimaliseren van je product afbeeldingen, dan is dat een vrij eenvoudige keuze.

Download de whitepaper 'Verkopen op Bol & Amazon: De 5 tips voor krachtige infographics'

Maak jij productafbeeldingen en infographics in Canva of Photoshop? En weet je soms niet waar je moet beginnen? Dan is deze whitepaper iets voor jou!

Van harte welkom op de website van Clover! U weet dat ze er zijn: cookies. Wij hebben de cookies van Google Analytics volledig geanonimiseerd en daarom mogen wij die plaatsen zonder toestemming. Wilt u de beste website ervaring? Klik dan even op ‘Accepteren’ of bekijk onze privacy-instellingen wanneer u meer info wenst!