marketplace design expert

[vc_row full_width=”stretch_row”][vc_column][vc_column_text]

[/vc_column_text][/vc_column][/vc_row][vc_row full_width=”stretch_row” css=”.vc_custom_1669615575985{padding-bottom: 50px !important;}”][vc_column][vc_column_text]

Main image: Do’s

Voor de eerste afbeelding, de main image, de hoofdafbeelding is het heel belangrijk dat je een witte achtergrond hebt.

Gebruik een witte achtergrond

Waarschijnlijk is dit jezelf ook al opgevallen, maar het is heel belangrijk dat je hier ook aan houdt en dat je geen andere kleur achtergrond neemt. Of een lifestyle foto er achter zet of in een omgeving zet. Het is heel erg verleidelijk om dat wel te doen omdat je dan opvalt en net even iets anders hebt, maar doe dit niet. Het algoritme ritme die pikt jou waarschijnlijk al wel uit en dan word je account offline gehaald en dat wil je natuurlijk niet.

Gebruik minimale witruimte

Bij de main image, zorg ervoor dat je het product zo groot mogelijk afgebeeld is. Hoe groter het product afgebeeld is, in die main image des te groter het ook in het overzicht natuurlijk vertoond wordt. En je wilt niet dat alle concurrenten echt een in het oog springend beeld hebben en dat jouw product net iets kleiner afgebeeld was waardoor die in de productoverzicht eigenlijk niet goed tot zijn recht komt. Dus zorg dat je het frame optimaal benut eigenlijk met zo min mogelijk witruimte hebt aan de zijkant.

Main image: Dont’s

Geen additionele producten
Breng het product in beeld zoals het daadwerkelijk is. Je kunt de schaduw toevoegen, je kunt het misschien iets meer laten glimmen en belichten om het er mooier uit te zien. Maar ga geen dingen toevoegen die er niet bij zitten. Dit werkt heel verwarrend voor de klant, potentiële klant en wordt echt afgekeurd door de marketplaces. Dus zorgt ervoor dat je geen onnodige spullen erbij vertoond die niet toegevoegd zijn bij het product.

Geen mock-ups

Wat je ook niet moet doen is een mock-up gebruiken van het product of een illustratie. Er zijn nogal aantal dingen die je misschien kunt bedenken die leuk zijn voor de hoofdafbeelding maar dat is allemaal niet toegestaan. Het gaat echt om een productfoto van het daadwerkelijke product. Zet er ook geen dingen bij die eigenlijk niet bij product zitten. Maar dat is eigenlijk het vorige punt.

Geen watermerken of logo’s

Gebruik ook geen logo’s of watermerken om eigenlijk aan te geven dat het een origineel product is of jouw product is, om op te vallen. Dat is wel heel verleidelijk maar het is gewoon niet toegestaan. Je wordt er op afgerekend en dan sta je ook weer met een paar punten achter als je offline gehaald wordt.

Meer over de main image

Dit waren een aantal vereisten, voorwaarden voor de main image, wil je nog meer weten over het vormgeven van de main image? Dan verwijs ik graag naar een andere video waar ik wat meer vertel over hoe je je Click Through Rate kan verhogen door de main image te optimaliseren. Die is ook te vinden op dit YouTube kanaal, dus neem vooral een kijkje, bij de rest van de video’s. Maar met name als je meer wilt weten over het optimaliseren van je hoofd afbeelding.

Additionele afbeeldingen: Do’s

Ik ga nu wat verder in op de additionele images, want daar de voorwaarden voor zijn. Hierin geef ik aan wat je vooral wel en niet moet doen.

Gebruik min. 2000 pixels

Zorg ervoor dat de langste zijde minimaal 1600 pixels lang is, liever nog groter, je kunt tot 10.000 pixels een afbeelding maken. Dat is een beetje overdreven maar ik denk dat als je 2000 pixels hebt, dan gaat de zoomfunctie werken. Het groter aanbieden van je afbeelding, waardoor die zoekfunctie gaat werken, zorgt ook eigenlijk weer voor een hogere conversie. Mensen kunnen beter inzoomen op het product, kunnen beter de kenmerken bekijken. Dat is natuurlijk wat je wil, dat ze weten wat ze gaan kopen en dat ze kunnen zien wat voor kwaliteit jij precies aanbiedt.

Voeg tekst, modellen & lifestyle toe

Bij E-commerce wordt er natuurlijk veel gebruik gemaakt van packshots. Het mooie aan marketplaces is, is dat je producten, 1 product eigenlijk bij verschillende leveranciers en verkopers kan vergelijken. Daardoor zijn ook eigenlijk infographics ontstaan. Het toevoegen van beeld en ander aanvullend beeld zoals achtergronden, personen, rekwisieten, decoratie allemaal om een nog mooie plaatje te creëren. Om jouw product nog beter en realistischer uit te laten komen. Dit is allemaal toegestaan in de productafbeeldingen, in de additionele afbeeldingen, dus maak hier zeker gebruik van.

Voeg close-ups toe

Wat je ook mag doen in die additionele afbeeldingen is een close-up. Dus ik zou dat zeker doen. Kies even de 5,6 of misschien wel 10 belangrijk USP’s uit of features en maak er een close-up van in verschillende afbeeldingen. Ik zeg dan ook even verschillende afbeeldingen, ik zou zeker niet aanraden om meer dan 4 close-ups in een afbeelding te verwerken. Anders denk dat gewoon je brein kijken niet helemaal kan handelen wat hij ziet. Dus probeer het altijd wel goed te verdelen de informatie. Maak vooral gebruik van close-ups om jouw unieke USP’s uit te lichten.

Voeg max. 9 afbeeldingen toe

Bij Amazon mag je 9 afbeeldingen gebruiken om jouw product zo goed mogelijk te presenteren. Ik heb daar een beetje een verdeelde mening eigenlijk zelf over. Ik ben heel erg van less is more. Ik vind als je al die 9 afbeeldingen nodig hebt om je product helemaal uit te leggen, vind ik nogal veel. Ik ga liever voor 7. Scheelt ook per product, sommige producten hebben gewoon minder uitleg nodig. Omdat we dat bijvoorbeeld dagelijks gebruiken. Ik noem maar even een koffiezetapparaat of een wasmachine. Mensen weten wel hoe dat werkt. Ik noem even een product wat je niet zo vaak gebruikt, als vrouw misschien een kolf. Of als man misschien, wat gebruikt een man nou niet zo vaak… Ik weet even geen goed voorbeeld van, maar voor bepaalde producten is het wel handiger om wat meer afbeeldingen te doen.

Additionele afbeeldingen: Don’ts Geen TIFF or PNG

Wat je vooral wel wil doen is een jpeg uploaden. Dit heeft de voorkeur van marketplaces. Omdat dit het meest fijne bestandsformaat is om mee te werken omdat hij niet zo groot is en eigenlijk altijd een goed beeld geeft van het product.

Geen CMYK color modus

Regelmatig komt het voor dat producten gefotografeerd worden door de fotograaf en dat ze standaard op geleverd worden met de kleurmodus CMYK. En CMYK is het kleurprofiel wat gebruikt wordt voor drukwerk, 4 kleuren. Maar als je aan de slag gaat op het web met beeld, dan heb je eigenlijk drie kleuren nodig, RGB. Dus het is heel belangrijk dat je de afbeelding en de foto’s omzet naar 3 kleuren. Anders krijg je verschoten kleuren omdat de drie kleuren modus kan geen 4 kleuren weergeven. Je krijgt dan een vertekend beeld van je afbeelding vooral bij groen en blauw is dit heel goed zichtbaar. Je ziet dan ontzettend fel groen of ontzettend fel blauw terwijl in werkelijkheid het product helemaal niet zo fel gekleurd is. Dat krijg je dus als je die kleurmodus niet goed heb staan, dus check dit altijd eventjes.

Geen onscherpe afbeeldingen

Een beetje voor de hand liggend, maar het beeld mag niet wazig of korrelig zijn. Regelmatig wordt er gebruik gemaakt van beeld van de leverancier. Vele leveranciers hebben dit op orde en zorgen gewoon dat je voorzien bent van goede kwaliteit beeldmateriaal. Maar het komt ook wel eens voor dat het te wensen overlaat. Of dat je een verkleind bestand ontvangen hebt, vraag altijd even de goede resolutie op, een hoge resolutie bestand. In ieder geval een beeld dat absoluut niet wazig of korrelig is of gekartelde randen heeft. Dit is sowieso niet toegestaan. En dit is heel erg af te raden. Het zorgt voor een niet professionele uitstraling en slecht kwaliteit beeld vind ik, zegt ook iets over de leverancier, over de verkoper, over het product. Dus zeker niet doen.

Meeste gebruikte afbeeldingen voor Amazon

Nou in de volgende video ga ik wat meer vertellen over hoe je die 9 afbeeldingen het best kan gebruiken. Er zijn heel veel soorten afbeeldingen die je kunt maken als listing image. Ik heb het over een vergelijking, een close-up, afbeelding met de verpakking en afmetingen, duoblokken, waarbij je twee USP’s uitlicht, een lifestyle image. Welke afbeeldingen, ik heb een hele rits die ik regelmatig gebruik, maar als je 9 afbeeldingen hebt welke je dan het beste kunt gebruiken. Eigenlijk de Most Used Images die ga ik dan met jullie doornemen.

Leuk dat je keek naar deze video. Als je nou denkt, ze heeft zoveel dingen opgenoemd waar ik op moet letten, ik weet eigenlijk niet meer wat het nou precies was. Onder de video heb ik alles uitgeschreven, de requirements dus dan kun je het even terugzoeken. Als je dit hele nuttige informatie vond, dan wil ik je vragen even deze video te liken. Dat zou ik ontzettend op prijs stellen, helemaal als beginnend YouTuber kan ik alle hulp gebruiken. Als je het leuk vindt om meer te weten over grafisch ontwerp voor e-commerce met name voor de marketplace Bol.com en Amazon, abonneer je dan op mijn kanaal![/vc_column_text][/vc_column][/vc_row][vc_row full_width=”stretch_row” css=”.vc_custom_1669615585851{padding-bottom: 50px !important;}”][vc_column][vc_btn title=”Word Jij Ons Volgende Grote Merk? Neem Contact Met Ons Op!” align=”center” link=”url:%2Fcontact%2F”][/vc_column][/vc_row]