Zo Gebruik Je Fotografie Bij Productafbeeldingen voor Bol.com & Amazon

Tegenwoordig voelt iedereen zich fotograaf, want iedereen heeft een camera op zak op zijn iPhone of op zijn Samsung. Mijn advies is altijd: wil je een professioneel resultaat, besteed het dan uit aan de professional. Die heeft de juiste apparatuur, de juiste software, de kennis en ervaring om een goed resultaat neer te zetten. Waarmee je echt meer omzet kan gaan genereren.


Iedereen is fotograaf

Een beeld zegt meer dan duizend woorden een gevleugelde uitspraak. En dat is niet voor niks: een iPad heeft een formaat van een A4, heeft afgeronde hoeken, is zwart van kleur, heeft een glanzend oppervlak en de knop in het midden, aan de onderzijde, deze is ongeveer zo groot als je duim. Er zit een rand op en in het midden een scherm. Daar kun je eigenlijk van alles op laten zien zoals websites, documenten. Je kunt er ook op tekenen of in typen. Nu geef ik even een korte omschrijving van een iPad, maar als je een afbeelding laat zien is eigenlijk de hele beschrijving al overbodig, kun je zeggen. Want al die aspecten die ik net bedoel, kun je eigenlijk heel eenvoudig laten zien. Dat is even een klein voorbeeld met waarom die uitspraak zo van toepassing is en helemaal op het gebied van productfotografie en fotografie voor marketplaces.

Vaak worden op marketplaces als Bol en Amazon goede teksten geschreven om je een bepaald gevoel en sfeer en idee geven van een product. Maar de afbeeldingen kunnen die in een instant, in een second, eigenlijk al heel snel laten zien hoe het product er uit ziet. Wat voor materiaal het heeft en wat voor sfeer daar bij hoort. Daarvoor is beeld dus ontzettend belangrijk, nog specifieker fotografie en daar ga ik in deze video iets meer over vertellen.

Tegenwoordig voelt iedereen zich fotograaf, want iedereen heeft een camera op zak op zijn iPhone of op zijn Samsung. Sommige telefoons hebben tegenwoordig wel zes camera’s erop zitten. Vaak zijn ze van steeds betere kwaliteit en kun je soms het idee hebben dat het een door professionele fotograaf is gemaakt met een professionele camera en is het uiteindelijk met een iPhone gecreëerd. Daarmee kun je eigenlijk zeggen dat iedereen zich nu een fotograaf voelt, of doet alsof die fotograaf is. Ik moet daar echt bij zeggen: je bent dan een amateur fotograaf.

Professionele fotografie

Bij professionele fotografie komt er veel meer bij kijken dan, een klik even een foto maken iets neerzetten en een foto.Dat is misschien wel voor de hand liggend, als je een beetje gevoel hebt voor mooi beeld en fotografie. Dan snap je wel dat er meer bij komt kijken, misschien denk je dan, ik moet zorgen dat het licht goed is en dat hetgeen wat ik uit wil lichten dat dat goed zichtbaar is. Nou dat is inderdaad waar, een beetje vanzelfsprekend maar bij professionele fotografie komt er ook nog scherpte diepte bij kijken, compositie, kleur. Misschien zit er wel een bewegend onderdeel in wat je wil laten zien. Alle technische aspecten komen dan ook om de hoek kijken. Er zit ontzettend veel kennis en ervaring in professionele fotografie, net zoals in ieder vak. Zo is professionele fotografie of fotografie dus echt een vak apart. Er zijn natuurlijk amateur fotografen die met een spiegelreflex hele mooie foto’s kunnen maken en ik denk dat als je daarin verdiept en kennis en ervaring heb opgedaan dan ga je langzaam ook naar professionele fotografie. Maar is er een groot verschil tussen de camera die je op zak hebt waar je even een foto meemaakt en een professionele foto. Ik zie echt een meerwaarde van professionele fotografie, ik denk dat je helemaal op marketplaces heb je maar een kans voor een eerste indruk en die moet je benutten. Dus ik zou zeggen investeer altijd in professionele fotografie, dat is de kans om je product zo snel mogelijk terug te verdienen. En ook zorgt dat het ook inkomsten voor je blijft genereren. Ga je toch voor even snel zelf maken en een beetje bewerken in een programma en knal je het online. Ik denk echt dat je dan omzet kan laten liggen. Dus mijn advies is altijd wil je een professioneel resultaat, besteed het dan uit aan de professional. Die heeft de juiste apparatuur, de juiste software, de kennis en ervaring om een goed resultaat neer te zetten. Waarmee je echt meer omzet kan gaan genereren.

Voor e-commerce wordt er vaak gebruik gemaakt van ‘packshots’ een product wordt neergezet en van verschillende kanten op de foto gezet. Dit is een prima startpunt voor je product afbeeldingen. Maar het is ook belangrijk om heel erg goed te kijken naar product welke USP’s moet ik in de fotografie naar voren laat komen. Dus kijk goed naar de USP’s en licht ze uit op de foto. Het kan dus best zijn dat je een aantal close-ups nodig heb en niet alleen maar packshots. Het kan heel verstandig zijn om bijvoorbeeld het materiaal beter in beeld te brengen. Misschien is dat wel een USP en zelf vind ik dat altijd een hele fijne foto’s omdat het ook vaak iets zegt over de kwaliteit.

Productfotografie

Er is echt een verschil tussen de fotografie voor webshops en die voor marketplaces. Op een marketplace als Bol.com en Amazon heb je natuurlijk veel meer concurrentie op hetzelfde product. Hier kun je dus goed rekening mee houden als je aan de slag gaan met de fotografie. De potentiële klant wil in een paar tellen zien wat het verschil is tussen jouw product en die van de concurrent. Dus zorg er dan ook voor dat naast de gewone packshots, dat je close-ups maakt van de USP’s waarvan jij eigenlijk een streepje voor heb op je concurrent.

Als je je product door een professional op de foto laat zetten wordt dit vaak in de fotostudio gedaan. Daar is eigenlijk altijd de witte achtergrond aanwezig om het product op te presenteren. Zodat het makkelijk vrijstaand gemaakt kan worden met photoshop bijvoorbeeld. Als je dit doet het op de foto zetten en het vrijstaand laten maken, dan kun je het heel goed verwerken in een grafisch ontwerp. Dan kun je er een andere achtergrond achter zetten of kleurvlak. Je hebt veel meer mogelijkheden in je grafisch ontwerp om een bepaalde stijl, sfeer en emotie over te brengen. Naast die witte achtergrond is ook de belichting heel erg belangrijk in een studio. Een professional weet precies hoe die bepaalde elementen van je product goed uit moet lichten. Er zijn eigenlijk altijd lampen aanwezig, schermen, alles om te zorgen dat je product optimaal gepresenteerd wordt. Het ene product is soms wat lastiger dan het andere, maar door de kennis van de professional, ben je er gewoon zeker van dat het product altijd goed uit de verf komt.

 

Stockfotografie

Vooral op Amazon wordt je er helemaal mee doodgegooid als je naar productafbeeldingen kijkt. Dat is stockfotografie. Misschien wel logisch, ‘stock’ is het engelse woord voor voorraad. Je neemt eigenlijk een fotografie uit voorraad of uit een beeldbank, zo kun je dat eigenlijk wel zeggen. Dat is ook de reden waardoor het ontzettend veel gebruikt wordt door verkopers. Het is heel makkelijk om dat aan te kopen en te verwerken om een bepaald beeld te krijgen. Sommige photoshops zijn echt tenenkrommend, dus als je gebruik maakt van fotografie uit een beeldbank, wat ik echt begrijp en ook zelf regelmatig doe, om tot een goed grafisch ontwerp te komen, wees echt gewoon kritisch. Hoe echt ziet het er uit, hoe genuine, is het niet te amerikaans, too much. Zorg dat die stockfotografie bij het product past. Ook bij de kleurstelling of bij de stijl en sfeer van het merk. Het moet natuurlijk niet zo zijn dat jij een super high-tech product hebt en dat je er een beetje tacky fotografie in gaat verwerken. Heel goedkoop met knalkleuren, met overdreven blije mensen, ik zeg maar even wat. Dat past niet bij die high-end uitstraling dan heb je gewoon ander soort beeld nodig. Meer elegante, exclusieve dus zorg ervoor dat als je gebruik maakt van stockfotografie dat het aansluit bij jouw product en bij jouw merk. Ik spreek uit ervaring, ik weet dat die zoektocht best wel lastig kan zijn. Ik ben ook regelmatig heel lang op zoek naar het juiste plaatje, maar ik weet ook dat als ik dan het juiste plaatje gevonden hebt, dat alle puzzelstukjes op zijn plaats vallen. En dat dan het beeld super versterkt wordt, als de juiste doelgroep erbij staat of de juiste omgeving en bij getoond wordt. Dat doet zoveel met potentiële koper want die ziet zichzelf dat product gebruiken. Dus het is ook belangrijk dat die doelgroep past, dat de afbeelding dus past, bij de doelgroep. Dat hij zich aangesproken voelt en daarvoor is een beeldbank wel ideaal. Omdat je gewoon heel makkelijk kan zoeken naar mannen, vrouwen van een bepaalde leeftijd, van bepaalde etnische achtergrond. Er zijn echt heel veel mogelijkheden om de juiste doelgroep in een beeldbank te zoeken. Ik zou zeggen maak daar echt gebruik van.

   

 

Zelf maak ik graag gebruik van de stockfotografie website Shutterstock. Ik heb hier een abonnement op, het kost wat maar eigenlijk heb ik binnen een paar tellen eigenlijk al bruikbaar beeldmateriaal vaak gevonden. Soms duurt het wat langere bij bepaalde producten maar ik denk zo’n tachtig procent, negentig procent van de tijd heb ik eigenlijk heel snel goed beeldmateriaal gevonden. Kan ik het gelijk downloaden en scheelt het mij eigenlijk heel veel zoektijd. Ik heb ook gewerkt met andere beeldbanken, onbetaalde beeldbanken zoals een Pexels of Unsplash. Deze hebben gewoon veel minder kwalitatief goede afbeeldingen. Voorheen maakt ik ook wel eens een nieuwsbrief dan wil je de soms niet zoveel geld aan besteden, dan is dat prima, dan zit een best wel materiaal tussen wat je makkelijk kunt gebruiken. Maar als je echt aan de slag wil gaan met design voor marketplaces, dan zou ik echt aanraden om een Shutterstock abonnement te nemen of met credits, dat kan eventueel ook, dan ben je iets duurder uit. Maar dat maak niet uit voor een paar afbeeldingen, het verdient zich echt terug, als je ervoor kiest om een doelgroep en omgeving toe te voegen om je product te optimaliseren online.

Stockfotografie is dus heel betaalbaar en makkelijk. Een nadeel is dat je het op internet heel vaak tegenkomt en dat je dus de afbeelding die jij gebruikt, bij jouw product ook elders zult tegenkomen. Bij andere producten, bij concurrenten, dat risico heb je als je gebruik maakt van stockfotografie van een beeldbank.

 

Stijlshoot

Wil je echt zorgen voor hele unieke content, een hele sterke merk identiteit dan kun je er aan denken om een stijl shoot te organiseren. Inmiddels heb ik een aantal keer een stijlshoot georganiseerd en ik weet nu uit ervaring dat er ontzettend veel bij komt kijken. Veel mensen zullen denken: nou je vraag toch een vriendin of iemand om even te gaan zitten, met een product, zet haar op de bank, je maakt er een foto van, klaar. Als je echt een professionele uitstraling wil dan is dat gewoon niet de manier. Je moet echt duidelijk gaan bedenken: wie is je doelgroep. Dan moet je daar een geschikte persoon voor vinden die eigenlijk echt die doelgroep representeert moet ik eigenlijk zeggen. Dan moet je nog de locatie hebben die echt geschikt is voor een fotoshoot. En een interieur dat past bij je product en bij het merk. En vervolgens een fotograaf regelen, props, als die nodig zijn. Je bent echt gewoon heel wat organisatie uurtjes verder om dit beeld goed te krijgen. Naast de uren, zit er een aardige kostenplaatje aan. Zoals ik al zei, een model zal je moet regelen, misschien wel één, misschien wel twee, misschien heb je wel een kindje nodig of een huisdier, dat kan ook. Die zullen allemaal betaald moeten worden. Daarnaast heb je ook nog een locatie die je af moet huren. Als je echt een professionele nette, gestijlde locatie wil hebben geschikt voor fotografie. En een dagprijs voor de fotograaf kun je ook mee rekenen. Dan zit je echt wel aan een aardige kostenplaatje. Bij sommige producten is dit is gewoon echt waard maar bij andere producten niet. Dus ga heel goed na of het voor jou de moeite waard is om te investeren in een stijl shoot. Ik zou zeggen als er budget is, altijd doen, als de rest het niet kan of niet doet heb jij een streepje voor op je concurrenten. Maar ik zou zeggen overweeg dit heel goed, want een stijlshoot kan zo tussen de 2000 en 5000 euro kosten. Heb jij een product van 20 euro met ik noem even 5 euro marge, dan kun je wel bedenken dat je aardig wat om moet zetten wil je dat eruit krijgen. Dus ga even goed te raden en probeer alles een beetje uit te rekenen of het voor jou rendabel is om zo’n stijl shoot te doen. Anders blijf stockfotografie als je het goed toepast, een prima alternatief!

Nabewerking

Photoshop is natuurlijk wel bekend en Lightroom, veel fotografen zweren bij Lightroom. Zelf ben ik meer kamp Photoshop, dat is denk ik als grafisch ontwerper toch het geen wat je het meest gebruikt. En wat ook voor marketplace design het meest gebruikt wordt, want je moet heel veel beeld samenstellen. Je gaat aan de slag met het vrijstaand maken, beelden combineren, in elkaar over laten lopen, in lagen werken. Ik vind het ontzettend leuk om te doen om een zo realistisch mogelijk beeld creëren en daar ben ik best wel handig in geworden. Ook best wel snel, ik kan hier heel efficiënt mee werken. Ik denk dat dat ook een stukje ervaring is, ik heb in de afgelopen twee jaar dat ik hierin gespecialiseerd ben, heb ik ontzettend veel nieuwe skills opgedaan. Terwijl ik al tien jaar ontwerper was, misschien wel langer. Voor marketplace design heb je dus echt een andere skillset nodig qua Photoshop. Dus ook daarin ook wat ik al eerder aangaf van professionele fotografie: er zijn echt wel veel grafisch ontwerpers. Er zijn ook veel grafisch ontwerpers die handig zijn met Photoshop, maar echt het marketplace designen, listing images, listing design is echt een vak apart omdat er hele andere skills bij komen kijken. Ook het schaduwwerk, belichting, het vrijstaand maken van lastige producten, het combineren van beelden, dat zijn eigenlijk allemaal elementen die ik eerder als grafisch ontwerper voor een flyer of voor website eigenlijk nooit nodig had. Daarmee wil ik ook zeggen als je echt mooie fotobewerking wil hebben, probeer dan ook echt even je skillsset een beetje up to date te hebben. En mocht ik je hiermee mee kunnen helpen, dan hoor ik dat natuurlijk graag.

 

Inspiratie

Zelf maak ik veel gebruik van stockfotografie zoals ik net al aangaf en ben ik eigenlijk altijd aan het Photoshoppen. Ik gebruik de productfotografie die ik van de klant aangeleverd krijgt of die ik heb laten maken bij de fotograaf. Ik zorg dat deze vrijstaand is en dan ga ik er stockfotografie bij zoeken.

 

 

Laatst heb ik een pizza pan gemaakt, dan ga ik dus stock materiaal zoeken van een pizza. Zodat ik die in de pizza oven kan leggen of van de kinderen die dat lekker op gaan eten of van de tafel waar de pizzapan opstaat. Het is belangrijk om een stukje storytelling te doen en dus niet alleen maar 3 plaatjes van soorten doelgroepen of wat je op de pizza kan doen maar dat je echt verschillende facetten van een product eigenlijk laat zien. Niet alleen de USP’s maar zeker ook de doelgroep, zeker ook waar je het kunt gebruiken, in wat voor omgeving en ook wat er allemaal in die pizzaoven kan. Want naast pizza kun je er ook nog op fonduen. Dan ga je een plaatje zoeken van fonduen. Dus probeer eigenlijk bij je product ook een beetje ‘out of the box’ te denken en niet teveel de geijkte dingen te zoeken, maar probeer echt een beetje om je heen te kijken. Dat is ook eigenlijk wat ik veel doe is op Amazon USA kijken, hoe zij het doen. Vaak heel Amerikaans kan soms een beetje goedkoop ogen, soms ook heel erg goed. Ik kijk vaak naar de goede afbeeldingen ter inspiratie. Ik ga heel erg analyseren, wat is hier zo goed aan? Waarschijnlijk is de stockfotografie goed, is de productfotografie goed, is de combinatie goed. Ik ga dan proberen omdat te vertalen naar het product en naar een merk. Alle goede dingen meenemen om tot een nieuw beeld ik het komen, maar hiervoor is dus goede productfotografie, goede stockfotografie, echt essentieel. En wat Photoshop skills, dan komen we eigenlijk gelijk bij een volgend onderwerp.

 

Beeldcreatie

Eigenlijk heb ik net verteld over productfotografie, over stockfotografie en sfeerfotografie. In een afbeelding is het natuurlijk de bedoeling dat het allemaal samen gaat komen. Wat heel goed werkt is bijvoorbeeld de stockfotografie als achtergrond te nemen en het product vrijstaand daarvoor te zetten met een tekst of een vorm. Of het product bijvoorbeeld op een tafel te plaatsen of op de grond. Het ligt natuurlijk aan wat voor soort product het is, waar je het normaal neerzet. Lagen in een afbeelding doen het gewoon heel erg goed om nieuw beeld te creëren en een beetje diepte erin te brengen. Dit zorgt ook voor een realistische uitstraling, eigenlijk zelden staat er iets tegen de muur aan, er zit altijd een beetje diepte in. Als je met stockmateriaal toch een realistische afbeelding wilt creëren moet je dus ook echt goed kijken, hoe de realiteit is en hoe je dat kan creëren. Dus het is ook belangrijk dat je dan let op de schaduwen bij de productfotografie, alles om te zorgen dat die stockfotografie die eigenlijk iedereen gebruikt, toch heel professioneel er uitziet. Echt het gevoel en de sfeer en emotie meegeeft in de afbeelding. Zodat uw potentiële klant zich aangesproken voelt en denkt: ik krijg een fijn gevoel bij die afbeelding of zo zou ik er ook wel bij willen zitten of wat een graaf product en wat een mooi interieur. Als ik dat product heb, heb ik ook zo’n uitstraling, of ook zo’n interieur. Je wil echt met de afbeelding en dus ook met stockfotografie een bepaald gevoel overbrengen. Zorg dat je daarin heel zorgvuldig ga uitkiezen en dat kost wat meer tijd zoals ik al aangaf, maar dat is zeker de moeite waard.