Succesvol Verkopen op Bol.com door Design [2021]

Door de enorme toename van het productaanbod binnen marktplaatsen als Bol.com en Amazon wordt het voor veel verkopers lastiger om conversieratio’s op bestaande producten te behouden of nieuwe producten succesvol op de platforms te introduceren. Naast de bekende technieken van prijsaanpassing, tekstoptimalisatie en marketplace advertising is er een duidelijke nieuwe trend te zien: onderscheid op basis van branding. 

Door in de productafbeeldingen fotografie, vormgeving, USP’s & infographics op een pakkende manier te combineren met de huisstijl, zorgt Marketplace Design voor een beter resultaat. Een duidelijk en compleet beeld van het product geeft meer vertrouwen voor aankoop en een hogere tevredenheid na aankoop. Dit resulteert in meer positieve reviews, een hogere vertoning positie, een betere CTR, minder retouren en meer omzet. 

 

Click Trough Rate

 

Het eerste wat je ziet op de Bol of Amazon als een zoekopdracht opgegeven wordt is de ‘main image’ oftewel de eerste productafbeelding van de listing. Hierdoor wordt in 1 seconde een impressie gegeven van het product. Deze eerste indruk is erg belangrijk en zorgt voor een hogere Click Through Rate (CTR). Als je ook nog een snel levert, een goede prijs vraagt en een hoge prestatie score hebt, kom je in een aanmerking voor het koopblok. Dit zijn de eerste resultaten die vertoont worden bij een zoekopdracht. Wordt jouw product hierin vertoond, dan zal de conversie omhoog schieten.

 

Branded Content

 

Elke grafisch ontwerper is bezig met het creëren van een pakkend beeld wat blijft hangen bij de kijker. Of het nu een advertentie, cover of een poster is. Het moet een duidelijke weergave zijn van wat je kunt verwachten. Vaak is het een vertaling vanuit marketing en communicatie. Wat moet het uitstralen? Welke doelgroep moet het aanspreken? Wat is het doel van de uiting? Als al deze vragen beantwoord zijn, kom je tot een sterker ontwerp.

 

Een logo is een goed uitgangspunt bij de totstandkoming van een huisstijl. De vormen, kleuren en lettertypes die hierin voorkomen kunnen ook gebruik worden in de merkidentiteit oftewel “Brand-of Corporate Identity’. Het kan zijn dat er een herkenbaar element in zit wat goed te gebruiken is in de vormgeving.

Daarnaast zullen er aanvullende elementen bij gebruikt worden om te zorgen voor een complete identiteit, die op alle verschillende uitingen toegepast kan worden zowel offline als online.Het terug laten komen van elementen als lettertypes, kleuren en vormen zorgt voor herkenbaarheid. Een uniforme uitstraling staat voor stabiliteit en dat wekt vertrouwen. Dat is belangrijk als je wilt dat een potentiële klant over de streep getrokken moet worden om jouw product of dienst af te nemen.


Pakkende teksten

Als de productafbeeldingen de eerste impressie geven dan zorgt de tekst voor de tweede. Copywriters weten dit en gebruiken voor product teksten veel aansprekende woorden die ons brein oppikt als positief.

 

Voorbeeldtekst 1
‘deze stofzuiger heeft een grootte capaciteit, maakt weinig geluid en zorgt voor schoon huis.’

Voorbeeldtekst 2
‘Ervaar de kracht van de *MERK* stofzuiger per direct en creeër een schoon huis.’

Door het gebruiken van Power words kun je teksten overtuigender maken. Het gebruik van hoofdletters kan ervoor zorgen dat er iets uitgelicht en geaccentueerd wordt. 

 

Krachttermen voor hogere conversie

Marketplace Design

 

Het grafisch ontwerpen van ‘listing images’ zoals de productafbeeldingen ook worden genoemd, is nog een relatief nieuw vakgebied. Omdat hier onze brede kennis en ervaring in samenkomt, is ervoor gekozen om hierin te specialiseren. Marketplace Design is dé manier om marketplace concurrenten altijd een stap voor te blijven en sales targets te blijven halen.

LIVINGNINE_massagekussen_12152
FORDIG_aromadiffuser6

Je staat er niet vaak bij stil, maar alles wat gemaakt is, is vormgegeven. Van stoel tot iPhone en van waterkoker tot deurklink. Er is over nagedacht door een vormgever of producent. Er is een reden waarom het een bepaalde kleur, materiaal, vorm of grootte heeft.

De afwegingen voor deze keuzes kunnen zijn: het is functioneel, het ziet er mooi uit of de prijs is leidend. Eigenlijk zijn al deze keuzes Unique Selling Points.  En deze kunnen goed uitgelicht worden met een sterk grafisch ontwerp. Hier geldt hetzelfde: het is een ontwerp, dus er zijn keuzes gemaakt. Op het gebied van kleur, typografie, lay-out, vormen, fotografie, stijl & sfeer.


Good Design Sells

Het is goed om je te realiseren dat veel van de producten die we kopen aangekocht worden op basis van design. Apple is hier een goed voorbeeld van met de iPhone en iMacs. Maar het hoeft niet altijd om duurdere producten te gaan, denk eens aan de ‘Happy Socks’. Voor een saai product als sokken, ben je bereid om meer te betalen door de vrolijke en opvallende printjes.

apple-devices-giveback-201804_FMT_WHH
happysocks-design

 

Daarom is investeren in design, altijd verstandig. In alle stadia van je bedrijf of product. Van logo tot product ontwerp, van huisstijl tot verpakkingsontwerp, van listing design tot thank you card. Het zijn allemaal mogelijkheden om iemand positief te beïnvloeden en een goed gevoel te geven bij jouw product en merk.

"If you think good design is expensive, you should look at the cost of bad design."

 

Kortom naast de bekende manieren als het verzamelen van positieve reviews, snelle levering verzorgen en een goede klantenservice bieden zijn professionele productafbeeldingen en overtuigende teksten uitermate belangrijk voor succesvol verkopen op marketplaces als Bol.com en Amazon.

Van harte welkom op de website van Clover! U weet dat ze er zijn: cookies. Wij hebben de cookies van Google Analytics volledig geanonimiseerd en daarom mogen wij die plaatsen zonder toestemming. Wilt u de beste website ervaring? Klik dan even op ‘Accepteren’ of bekijk onze privacy-instellingen wanneer u meer info wenst!