Zakelijk Verkopen op Bol.com? De 3 Voordelen [2021]

Het houdt webshop eigenaren en beginnende ondernemers bezig; Is het de moeite waard om producten te verkopen op Bol.com? En is het überhaupt nog mogelijk om te concurreren met andere grote bedrijven op dit platform? Er zijn veel redenen om zakelijk verkopen op Bol.com te overwegen in 2021. Daarom hebben wij de 3 grootste voordelen uiteengezet.

Men komt er niet meer onderuit. Als je in de zoekmachine van Google een product opzoekt, kom je al vaak op Bol.com terecht. Het is dan ook niet gek dat 40% van de Nederlanders regelmatig shopt via Bol.com. 

Maar ondanks dat dit een behoorlijke afzetmarkt is, wordt de concurrentie ook steeds groter. Zo zijn er alleen al in het afgelopen kwartaal 4400(!) partners bijgekomen, wat de teller in totaal op 34.000 zet. Tóch wordt Bol.com voor bedrijven een steeds interessantere Marketplace. En in deze blog zal je lezen waarom!

Inhoudsopgave

Wat is Bol.com?
Voordeel #1 Enorm klantenbestand
                  #1.1 Actieve gebruikers
                  #1.2 Doelgroep
Voordeel #2 Toekomstperspectief
                  #2.1 Handelsvolume en groei
                #2.2 Zakelijk verkopen makkelijker
Voordeel #3 Erg makkelijk om te starten
                #3.1 Webshop
                #3.2 Marketing en SEO
                #3.3 Logistiek LVB
Samenvatting van de belangrijkste feiten
Conclusie over zakelijk verkopen op Bol.com

Wat is Bol.com?

Bol.com is een van de bekendste webshops in Nederland en België. Zij heeft haar naam te danken aan het Duitse Mediaconcern Bertelsmann On-Line, waarvan Bol slechts een afkorting is. Sinds 2011 bieden ze naast hun eigen productassortiment ook producten aan van andere leveranciers. Dat bleek een enorm succes te zijn, en sindsdien is haar omzet met enorme bedragen gestegen.

Tegenwoordig is Bol.com een van de bekendste merken van Nederland. En met haar 34.000 E-commerce partners liegt de slogan er ook niet om: De winkel van ons allemaal. 

Met de 10 jaar ervaring van verkopers en met de recente ontwikkelingen op het vizier, kunnen de 3 belangrijkste voordelen van zakelijk verkopen op Bol.com in 2021 worden uiteengezet. Hiermee hopen we je een goed beeld te geven of jouw onderneming past op Bol.com

Voordeel #1: Enorm klantenbestand

Actieve gebruikers

Zoals in de introductie al werd benoemd, shopt 40% van de Nederlanders regelmatig via Bol.com. Maar dat is niet alles. Volgens een recent rapport heeft Bol.com 11(!) miljoen actieve gebruikers in Nederland en België. Waarbij een actieve gebruiker het platform meerdere keren per maand bezoekt. 

Dagelijks resulteert dit dan ook in 1.6 miljoen unieke bezoekers.

Logisch dus dat Bol.com de grootste webwinkel van Nederland én België is. En dat niet met zo’n klein beetje ook; ze zijn groter dan de nummer 2 Coolblue en de nummer 3 Albert Heijn bij elkaar.  

Dit zijn de 5 grootste webwinkels in Nederland (2019) naar omzet in Euro’s:

  • Bol.com – 1.650.000.000
  • Coolblue – 1.000.000.000
  • Albert Heijn – 565.000.000
  • Zalando – 550.000.000
  • Wehkamp – 530.000.000

Doelgroep

Je kunt er dus niet omheen, door zakelijk te verkopen op Bol.com heb je een veel grotere kans om je doelgroep te bereiken dan via andere webshops. Op geen enkele andere Marketplace zal je een zo grote Nederlandse afzetmarkt vinden. 

Sterker nog, beginnende webshop eigenaren moeten flink veel geld investeren om net zo veel potentiële consumenten te bereiken als de startende verkoper op Bol.com. Zo zullen ze Facebook- en Google Ad-Campaigns moeten opzetten en tijd investeren in de SEO achter hun site. Maar zelfs dan is het moeilijk om dezelfde potentiële doelgroep te bereiken die Bol.com al heeft klaargespeeld. En al helemaal in de toekomst…

Voordeel #2: Toekomstperspectief

Handelsvolume en groei

Niet alleen het aantal bedrijven dat producten verkoopt via Bol.com groeit hard; het handelsvolume groeit nog veel harder. Alleen al het afgelopen kwartaal (Q2 van 2020) is het aantal producten dat verkocht werd via hun platform gestegen met 107%.  

Jaarlijkse groei Bol t.o.v. het jaar ervoor

Voor jouw bedrijf betekent dat het volgende; vroeg of laat moet je haast wel op Bol.com te vinden zijn om te kunnen blijven bestaan. E-commerce experts zijn het er namelijk allemaal over eens. Bol.com zal blijven groeien en andere webshops ver achter zich zal laten. 

Als je jouw producten niet via hun platform wilt aanbieden, mis je niet alleen een enorme kans. Maar ook zal jouw concurrentiepositie in de toekomst er flink door achteruit gaan. Alleen Amazon zou in de toekomst nog weerstand kunnen bieden en zij hebben pas sinds kort een Nederlandse versie gelanceerd. 

Zakelijk verkopen makkelijker

Verder heeft Bol.com besloten om het nog makkelijker te maken voor de zakelijke verkopers op hun platform. Ze zullen namelijk steeds minder hun eigen producten gaan verkopen en dus minder concurreren met het aanbod van hun verkopers. Iets wat een Marketplace als Amazon juist steeds meer doet. Waar nu 60% van de handelswaarde gerealiseerd wordt door zakelijke verkopers op Bol.com, zal dat groeien tot 95% in 2025. 

Handelswaarde Verkopers Bol.com
Geschatte stijging handelswaarde

Daarnaast zullen ze hun verkopers tegemoet komen met lagere commissiekosten. De commissie die je moet betalen, bestaat namelijk uit een percentage van de verkoopprijs plus een vast bedrag. Juist dit vaste bedrag zal verlaagd worden.

In 2021 wordt dit bedrag verlaagd van 83 eurocent (exclusief btw), naar 40 cent voor artikelen tot 20 euro. En naar 20 cent voor artikelen tot 10 euro. Hierdoor wordt de winstmarge van je bedrijf dus flink verhoogd. 

Verder zullen ze blijven bouwen aan een sterker imago. Maar hierover lees je verderop meer.  

Voordeel #3: Erg makkelijk om te starten

Webshop

Om te beginnen hoef je geen eigen webshop te bouwen of te laten maken. Met Bol.com hoef je namelijk alleen te zorgen voor de online opmaak rond je producten. Denk hierbij bijvoorbeeld aan product listing en productbeschrijvingen. Al dat werk om uit te zoeken hoe je precies een webshop moet maken en alle kosten die daaraan verbonden zijn, kun je dus achterwegen laten. 

Ter illustratie; voor een grote professionele webshop ben je jaarlijks alleen al 5000 euro kwijt aan hosting en onderhoud. En daar komen dan ook nog kosten bij voor het design op en opzet van de website. Kosten die je met Bol.com dus niet hoeft te maken.

Heb je al een eigen webshop en wil je via die weg verkopen op hun platform? Geen probleem, ook dat is mogelijk en wordt gedaan door een hoop ondernemers. Echter heeft dit geen grote additionele voordelen, dit kan het dus ook gewoon achterwege worden gelaten.

Marketing en SEO

Verder hoef je zelf geen kosten te maken voor marketing en SEO. De vindbaarheid van jouw producten wordt namelijk volledig geregeld door Bol.com. En met de reclame die zij voor zichzelf maakt op TV en sociale media, worden ook jouw producten indirect gepromoot. 

Daarnaast profiteer je als zakelijk verkoper enorm mee op het sterke imago van Bol.com. Volgens het Retail Merkenonderzoek staat Bol.com op nummer #2 qua sympathieke uitstraling, en op nummer #4 qua beste aanbiedingen. En in de top-10 van de sterkste Retailmerken in Nederland staan ze constant op nummer #1. Er wordt dan ook geconcludeerd dat consumenten liever winkelen bij Bol.com dan in fysieke winkels. 

Retail Merkenonderzoek 2019

Bol.com blijft bouwen aan haar imago en streven ervoor om hierin in de toekomst ook marktleider te blijven. Zo zetten ze zich op het moment volledig in voor verduurzaming. In dit persbericht bijvoorbeeld maken ze bekend dat ze streven naar klimaatneutraal winkelen in 2025. Het is niet gek dus dat E-commerce experts voorspellen dat Bol.com nog wel even op #1 van sterkste Retailmerken in Nederland blijft. 

Dit zijn de Top-5 retailmerken in Nederland

  1. Bol.com (100)
  2. Albert Heijn (95)
  3. Kruidvat (94)
  4. Hema (93)
  5. Ikea (89)

Logistiek via Bol

Tot slot hoef je je zelfs geen zorgen te maken over het hele proces achter de logistiek. Denk hierbij aan alle stappen; van de producten inpakken tot aan het verzenden. Dit kan namelijk geheel uit handen worden genomen door het LVB: Logistiek Via Bol. 

Via het LVB hoef je alleen nog maar de producten in te kopen en te versturen naar het logistieke centrum. Dit neemt enorm veel werk uit handen én het LVB zorgt staat garant voor razendsnelle levering. 

Daarnaast, en misschien nog wel belangrijker, blijkt dat de gemiddelde conversie van je producten met 30% omhoog gaat als je gebruikt maakt van het LVB. Dit komt doordat klanten eerder geneigd zijn je producten te kopen als je levertijd binnen 24 uur is. Deze levertijd wordt dan ook gegarandeerd door het LVB. Verder blijkt uit onderzoek van Bol.com dat 36% van de shoppers een vervolgaankoop doet vanwege de snelle bezorging.

Logisitek via Bol.com
Conversie per levertijd via Bol.com

Natuurlijk zijn er wel voorwaarden om gebruik te kunnen maken van het LVB. Zo mogen je producten maximaal 75x55x45 cm zijn, maximaal 10 kilo wegen en mogen er geen gevaarlijke stoffen in zitten. Producten als parfum en spuitbussen komen dus niet in aanmerking.

Samenvatting van de belangrijkste feiten uit ons onderzoek


Bol.com:

  • Heeft 11 miljoen actieve gebruikers in Nederland en België
  • Heeft 1.6 miljoen unieke bezoekers per dag
  • Zag haar handelsvolume stijgen met 107% laatste kwartaal
  • Handelswaarde van zakelijke verkopers zal stijgen van 60% naar 90% in 2025
  • Staat op #1 in de top 10 van beste imago onder merken in Nederland
  • Zorgt voor 30% meer conversies door LVB
  • Zorgt voor een hogere kans om concurrentiestrijd te winnen

Conclusie

Als webshop eigenaar of beginnende ondernemer ontkom je er niet meer aan. Vroeg of laat zul je ook je producten aan moeten bieden via Bol.com. Zo blijkt namelijk dat hun platform in de komende tijd alleen nog maar zal groeien, en het gros van andere webshops ver achter zich laten. 

Om mee te kunnen doen in de strijd met je concurrenten, is het dus heel logisch om zo snel mogelijk met Bol.com te beginnen. Op deze manier heb je een veel grotere kans om je doelgroep te bereiken. En dat terwijl je veel kosten en tijd bespaart!

Lees verder: 7 Tips Voor Succesvol Verkopen Bol.com

Deel deze blogpost

Share on facebook
Share on twitter
Share on linkedin
Share on pinterest
Share on email
Share on whatsapp
Van harte welkom op de website van Clover! U weet dat ze er zijn: cookies. Wij hebben de cookies van Google Analytics volledig geanonimiseerd en daarom mogen wij die plaatsen zonder toestemming. Wilt u de beste website ervaring? Klik dan even op ‘Accepteren’ of bekijk onze privacy-instellingen wanneer u meer info wenst!